top of page

Julekalender: Et must i desember markedsføringen?

Hei hå nå er det (snart) jul igjen, og du forbereder deg helt sikkert til en av de mest lønnsomme tidene av året for bedriften din. En nøkkelstrategi for å fange oppmerksomheten til publikummet ditt i denne perioden kan være gjennom en julekalenderkampanje på sosiale medier og digitale markedsføringsplattformer. Du lurer kanskje på hvorfor du skal ha en julekalender, eller hvordan du går frem? Her er våre beste tips!


Sosiale medier julekalender 2023 ideer
Julekalender 2023

Hva er en julekalenderkampanje?

En julekalenderkampanje er i bunn og grunn en adventskalender, men for bedriftens digitale markedsføringsplattformer. Det innebærer å publisere innhold daglig eller hver søndag i advent. Julekalenderens innhold spenner fra spesialtilbud til konkurranser, og skaper forventning og regelmessig engasjement. Slike kampanjer kan betydelig øke merkevarens synlighet, fremme kundelojalitet og drive salg, og selvfølgelig utnytte julehandelens oppsving.

Planlegge julekalenderkampanjen:


Sett Mål:

  • Definer klare mål. Sikter du på å øke salg, forbedre engasjementet, øke påmeldinger til nyhetsbrev eller øke antall følgere?


Målgruppeanalyse:

  • Tilpass kampanjen din for å resonere med publikummets preferanser og atferd.


Velge Riktige Plattformer:

  • Velg plattformer der publikummet ditt er mest aktivt, enten det er Instagram, Facebook, LinkedIn, ditt eget nyhetsbrev eller nettsiden din. 



Hvordan lager du en god julekalender
3 steg for en god julekalender


Hva kan julekalenderen bestå av?


Daglige overraskelser: Tilby noe unikt hver dag – rabattkoder, gaveideer eller festlige tips.


Interaktive elementer: Engasjer publikummet ditt med daglige quizer, avstemninger eller konkurranser relatert til julen.


Temabasert innhold: Sørg for at alt innhold er i tråd med et sammenhengende og festivt tema som reflekterer din merkevares identitet.


3 konkrete ideer

Her får du 3 helt konkrete ideer du kan bruke som din julekalender! Husk å tilpasse til bedriftens merkevare. 


Formål

Beskrivelse

  1. Øke påmeldinger til nyhetsbrev

Finn julegaven skattejakt:

Lag en virtuell skattejakt hvor kundene må finne en "skjult" julegave emoji på bedriftens nettside. Brukere som finner gaven og sender inn svaret, kan bli med i trekningen av daglige premier. Send ut et nyhetsbrev med daglige hint, og kommuniser i sosiale medier at hintene finnes i nyhetsbrevet (som de kan melde seg på via en lenke). 

2. Øke salget

Julegave ideer:

Del daglige gaveideer for ulike typer mottakere (familie, venner, kollegaer, osv.). Dette kan være en stor hjelp for følgerne dine i gavekjøpsprosessen og samtidig fremme produkter eller tjenester du tilbyr.

3. Øke engasjementet

Julefilm gjettelek:

Publiser et daglig bilde eller et kort videoklipp fra en populær julefilm og be følgerne gjette hvilken film det er. Forsøk å velge filmer/klipp som er relatert til merkevaren, produktene eller tjenesten. Dette kan være en morsom daglig aktivitet som holder følgerne engasjert, med små premier for daglige vinnere.


En julekalenderkampanje er en mulighet til å være kreativ, autentisk, koble deg på publikummet ditt, og omdanne julestemningen til håndfaste resultater. Vi gleder oss til å se kreative julekalendere i desember, lykke til! 





0 kommentarer

ความคิดเห็น


bottom of page