For mange små bedrifter, og kanskje også din bedrift, kan det virke fristende å redusere eller avslutte digitale markedsføringsaktiviteter i høytidene, inkludert påsken. Dette kan imidlertid være en glipp.
Påsken markerer en tid for feiring, samvær og tradisjoner, og uansett om du har hytte eller bypåske er én ting sikkert - Du har alltid med deg mobilen. Å opprettholde en tilstedeværelse i digitale kanaler under påsken kan faktisk være en klok strategi for bedriften din av flere grunner:
1. Forbrukere er online
Selv om påsken er en tid for avslapning og familietid, betyr ikke det at forbrukerne slutter å bruke internett og sosiale medier. Tvert imot, mange mennesker bruker mer tid online i ferien for å kommunisere med venner og familie, søke etter produkter og tjenester, og til og med handle. Ved å opprettholde digitale markedsføringsaktiviteter, kan bedriften din fange oppmerksomheten til disse forbrukerne når de er mest engasjerte.
Tips Velg tidspunktet du publiserer på med omhu - Tenk over når publikummet ditt mest sannsynlig er aktive, f eks. ikke når det er prime time skitur eller under påskemiddagen. Publiser innhold med påsketema - Publikummet ditt er i påskeboblen og vil gjerne se innhold som fremmer påskestemningen. |
2. Konkurransefortrinn
Som du kanskje selv har vurdert, velger som sagt mange små bedrifter å kutte ned på markedsføringsaktivitetene i påsken, noe som betyr at konkurransen om oppmerksomheten i digitale kanaler kan være lavere.
Dette gir en mulighet for bedriften din til å skille seg ut og nå publikummet ditt, mens konkurrentene dine er mindre synlige. Ved å opprettholde digitale markedsføringsaktiviteter kan du dra nytte av dette fortrinnet og styrke merkevaren din.
Stjel våre ideer:
Her er 3 ideer til innhold du kan publisere i påsken som en liten bedrift, startup eller gründer.
Påskequiz
Lag en påskequiz med generelle spørsmål om påsken og spiss det inn til din merkevare ved å inkludere spørsmål om produktene/tjenestene dine. Husk å inkludere svar.
Dette kan både gjøres på nettsiden din, men også legges ut som sosiale medier innlegg. En god idé er å lage spørsmål og svar som hvert sitt bilde, og legge det i rekkefølge som en bildekarusell. Dette passer best til Instagram og TikTok. På Facebook og Linkedin kan du heller legge alle spørsmålene som tekst, og så svarene i rekkefølge under.
Ta med publikum behind the scenes
Vi mennesker elsker å se ansikter og frontfigurer for bedriftene vi samhandler med. Det bygger tillit og gir oss en følelse av at vi er med på reisen. Dette er spesielt viktig for startups og små bedrifter. I påsken kan du bruke dette til å ta med publikum behind the scenes på din påskeferie som gründer. Kanskje du har tatt med kontoret på hytta, eller kanskje du skaper påskestemning på kontoret. Uansett kan du ta små videosnutter av påsken din og publisere det som en Reel/TikTok, eller ta bilder og publisere det som en karusell. Husk å ønske publikummet ditt en god påske.
Vis frem produktene dine i en påske setting
Sist men ikke minst, skal du promotere produktene dine, kan det være lurt å velge ut de produktene som kan assosieres med påske. Dette betyr ikke nødvendigvis at du kun kan fremme produkter som kun brukes i påsken, men heller å velge ut produktvarianter med farger, former eller egenskaper som assosieres med påsken, eller som passer til den påfølgende våren. Ta bilder og video av produktene med påskeegg, harer, i solveggen osv.
Comments